אם בעבר נהגה תעשיית הרכב למכור לנו את הרכב ככוח עבודה, כזה שיסיע אותנו מהבית אל העבודה ובחזרה אזי שהיום כבר ברור לכל, שרכב הוא הרבה יותר מזה. הרכב שלנו הואא הרבה יותר מזה, לפעמים הוא בית על גלגלים, לפעמים הוא מיטה, כמו ששלמה ארצי שר בשיר לאן לאן
מחקרים בארה"ב הראו שנהגים מבלים יותר מארבע שעות ביום ברכב. לפני העבודה, אחרי העבודה, מסיע את הילדים לבית ספר חוגים והביתה, נוסע לחברים ועוד. זה עוד לפני שהגענו לנסיעות סוף שבוע וחגים. במילים אחרות, שישית מהיום שלנו אנו מבלים ברכב שלנו, אז מה הפלא שאנחנו רוצים להפוך אותו למצויד במגוון
אביזרי רכב שיהפכו לנוח ויעיל יותר.
ניתן לחלק אביזרים לרכב למספר קטגוריות, קטגורית מיגון, קטגורית תרבות וקטגורית השיפור. כמובן שחלוקה זו שרירותית מעט אך היא די ממצה את עולם אביזרים לרכב. במאמר זה נסקור חלק מאותם אביזרים לרכב באותן קטגוריות
קטגורית מיגון
קטגורית מיגון כשמה מטרתה להגן על הרכב. ההגנה היא מפני פריצות וגניבות של הרכב. כאן המקום לציין שחלק מכלי הרכב (החדשים שבהם) מגיעים עם אביזרי מיגון לרכב, וכן חברות ביטוח עצמן דורשות מהמבוטחים שלהן להרכיב מערכות אלו ברכב.
קטגוריה זו מתחלקת למספר חלקים. החלק הבסיסי שלה הוא מערכת
אזעקה לרכב. המערכת תכלול בדרך כלל שלט שיאפשר נעילה ופתיחה של הרכב (חלונות ודלתות) מרחוק, אזעקה שתתריע על פריצה שניות אחרי המקרה, אזעקות מתוחכמות יותר ישאו קודים שונים לפתיחת הרכב וכן נעילה של מערכות הרכב (הגה, ידית הילוכים) באופן אוטומטי שאיננה מאפשרת פתיחתן ללא ניתוק האזעקה. מחיר אזעקות ינוע בין מאות שקלים לאלפי שקלים, תלוי בסוג המערכת וכן באופי הרכבתה.
חלק אחר של מיגון לרכב הוא מנעולים שונים שניתן לשים. מדובר במנעולים להגה וידית הילוכים. מנעולים אלו הם מפלדה או נחושת עבה. המנעולים מונעים שימוש בהגה ובידית ההילוכים ודורשים שימוש בכלים שונים לפריצתם. במנעולים מתוחכמים ישנה מערכת אזעקה שמתריעה על ניסיון פריצה. מחירם של המנעולים מאות שקלים.
מערכת אימבוליזר היא מערכת נוספת של מיגון לרכב. מדובר על מערכת אזעקה למעשה שדורשת הקשת קוד על מנת שיהיה ניתן להתניע את הרכב. ללא קוד זה לא הרכב לא יתניע. מדובר במערכת שיחד עם הרכבתה יכולה להגיע למחיר 500 שקל.
מערכת איתור לרכב, מדובר במערכת
GPS שמסמנת בכל שלב נתון היכן נמצא הרכב. נתון זה נמצא מוצג אצל מוקד הביטחון או החברה ממנה רוכשים את המערכת. ברגע שהרכב נגנב, קל לאתר אותו. הבעיה עם מערכת כזו היא, שהיא לא מתריעה בהכרח מפני גניבה אלא מיידעת היכן הוא נמצא אחרי שהוא נגנב... מחירה של מערכת זו מגיעה למאות שקלים.
מערכות תרבות
אם בעבר אביזרים לרכב שעסקו בתרבות ופנאי היו בדרך כלל רדיו ורדיו-קסט, אזי שהיום עם השינויים בצריכת התרבות שלנו גם כלי הרכב נהנו משידרוג בתחום זה. במקום רדיו-קסט אפשר למצוא מערכות סטריאו לרכב או רדיו-דיסק. במערכות הזולות כוללות אפשרות מערכות דיסק יחידות (בדרך כלל מערכות נשלפות) שעולות בין 2000 ל-4000 שקל. מערכות יותר מתוחכמות כוללות מספר דיסקים (צ'אינצ'נגר) שמאפשרות הכנסת מספר דיסקים לפני הנסיעה והחלפתם באמצעות שלט בזמן הנסיעה.
מערכות לרכב יכולות להגיע לסכומים של 5000 ו-6000 שקל.
לצד השינוי במערכות אלו, חלו גם שינויים במערכות הרמקולים לרכב. לא צריך עוד להשתמש ברמקולים המובנים שנמצאים בכל רכב, אלא ניתן להתקין מערכות רמקולים שמעניקים יכולת האזנה של סראונד, כולל בס וסאב וופר באיכות גבוהה. מחירים של מערכות אלו מגיע גם הוא לאלפי שקלים. תלוי בסוג המערכת וביצרן.
מי שלא מסתפק במערכת שמע לרכב, יכול להתקין לעצמו טלוויזיה קטנה (7 אינץ') אשר מתקינים על גבי המושבים הקדמיים. אל מערכות אלו נלוות מערכת
DVDאשר יכולה לקרוא את כל סוגי הקבצים. מערכות אלו שימושיות בעיקר בכלי רכב של משפחות לטובת הילדים. מחירים נע בין 2000 ל6000 שקל.
שיפורים לרכב
רבים מהנהגים אוהבים להתעסק רבות בשיפור הרכב וחווית הנהיגה שלהם. השיפור יכול לבוא לידי ביטוי בצמיגים טובים יותר, מושבים נוחים יותר, מראות גדולות יותר, חיישני רוורס, פנסים יפים יותר, הגה ספורט, מקום להנחת כוסות, ועוד. אביזרים לרכב אלו יכולים להיות מותקנים באופן אישי על ידי הנהג, וצריכים להיות מותאמים לרכב על פי המבנה שלו.